For noen få år siden stod flere av topplederne i Equinor fram i Stavanger Aftenblad og innrømte ‘vi forstår ikke risiko godt nok’, som en innrømmelse etter mange alvorlige tilløp til ulykker på Equinors anlegg og innretninger.
Det er mange eksempler fra petroleumsvirksomheten på at avvik fra prosedyrer har etablert seg over lang tid som en stilltiende akseptert praksis, fordi en har spart tid eller kostnader. Men plutselig en dag, så endrer rammebetingelsene seg litt og umerkelig, og så medfører avvikene at det blir en alvorlig gasslekkasje som kan gi brann eller eksplosjon, slik det skjedde på Piper Alpha plattformen på britisk sokkel i 1988, med 167 omkomne.
Det er kanskje også en av de viktigste utfordringene i trafikken, særlig for oss godt voksne menn! All erfaring vi har, som underlag for risikovurdering, er at det har gått bra i 30-40-50 år, ikke rart vi tror at vi er ufeilbarlige! Men konsekvensene av vår kjørestil manifesterer seg kanskje ikke før vi er midt oppi ulykken, og da er det for seint!
Norge trenger en bredt anlagt kampanje, for å gjøre gode risikovurderinger i trafikken, på sjøen og generelt i hverdagen. Se kronikk publisert på NRK Ytring.