Rammebetingelser synes å ha vært den store HMS-saken i 2023. Safetec leverte en rapport til Ptil i mars måned.
Rapporten påviste den negative innflytelsen på arbeidsmiljø og sikkerhet fra rammevilkårene som petroleumsindustrien, først og fremst Equinor, gir sine leverandører, særlig leverandørene for boring og boreservice. Ptil presenterte rapporten som grundig og bekymringsfull. Likevel uttalte Ptil på et seminar ultimo september at det var opp til industrien å ta aksjoner fra rapporten, Ptils rolle var kun å presentere kunnskapen.
Få dager etter slaktet tidligere sjefsingeniør i Ptil i Ptil Irene Dahle (ansvarlig for utarbeidelsen av Safetec-rapporten) både Ptil og Equinor i Stavanger Aftenblad. Hun uttrykte at Equinor oppfører seg kynisk i forhold til leverandørene, og uttrykte samtidig stor frustrasjon over at Ptil ikke gjør mer med funnene i rapporten. Hun hadde da sluttet i Ptil og begynt i arbeidstakerorganisasjonen SAFE.
Økt arbeidsmiljørisiko er viktig, men etter vår mening er økning av storulykkesrisiko, ikke minst økt risiko for utblåsning på norsk sokkel, det mest alvorlige funnet fra Safetec rapporten.
Etter Irene Dahles intervju i Stavanger Aftenblad, har flere av de andre fagforeningene støttet hennes sak, mens Equinor avfeier all kritikk, og ser ikke noe behov for endringer. Det kulminerte med et spørsmål til Olje- og energiministeren i spørretimen i Stortinget i november. Statsråd Aasland leverte et svar med understrekning av sakens alvor, men med få eller ingen konkrete forpliktelser fra myndighetenes side.
Ptil har antydet at de vil ta mere tak i saken i 2024, men står det til troende? Den som lever får se!