Torsdag 19. september hadde Oljemuseet invitert til en samtale om HMS på norsk sokkel mellom:
- Anne Myhrvold, Havtil
- Mona K. Nilsen, Offshore Norge
- Idar Magne Herland, SAFE
- Jan Erik Vinnem, NTNU/Preventor
Innlederne hadde først 10 minutter til deposisjon hver, før en gikk over til samtale ledet av Professor Ole Andreas Engen, UiS.
Sterkt delte meninger
Meningene var sterkt delte om beskrivelsen av HMS-tilstanden på norsk sokkel, der Anne Myhrvold beskrev alle de positive indikatorene som RNNP viste, og Mona Nilsen beskrev eventuelle negative signaler som kun en vinkling, der flere andre signaler var tilsvarende positive, særlig den betydelige forbedringen som RNNP viser.
Idar Herland spurte om dersom tilhørerne ville satt seg i inn i et fly, dersom pilotene hadde uttrykt så negative syn på prioritering av HMS som oljearbeiderne gjør i RNNP, eller om Equinor ville tillatt sine ansatte å fly med helikopter dersom helikopterpilotene hadde uttrykt tilsvarende negative syn.
Jan Erik Vinnem uttrykte at Equinor prioriterer økonomi over HMS, og Havtil klarer ikke å påvirke Equinor. Han viste blant annet til en epost som en av de meste erfarne i Havtil hadde sendt ham tidligere i år, som ga uttrykk for at fokus på storulykker i Havtil var en aktivitet i sterk motvind, uten at det vakte noen som helst reaksjoner fra Havtils toppsjef. Se et referat i Aftebladet her og en oppsummering av hans hovedpunkter her.
Ingen avklaring
Slik sett endte debatten uten egentlig å komme noe videre, industrien og myndighetene skryter av hva som er oppnådd, uten å ville innrømme at det ikke har vært forbedring etter 2013, i beste fall ingen endring. Dette er etter andres mening ikke godt nok, når regelverket krever kontinuerlig forbedring av HMS i petroleumsvirksomheten.