Artikler

Equinors doble standarder

En nyhetsartikkel presentert av NRK i forbindelse med ONS 2024 viser til at Equinor er involvert i brenning av svært store mengder gass ved fakling fra petroleumsvirksomhet utenfor norsk sokkel. Fakling innebærer at overskuddsgass brennes av fra en flammebom eller ventilasjonsrør høyt over plattformdekk. Dette har et sikkerhetsaspekt ved at en sikrer seg at gassen … Les mer »

News

Ny podkast om Piper Alpha på norsk sokkel

I dag er det publisert en ny podkast om Piper Alpha og de mest alvorlige tilløpshendelsene på norsk sokkel som kunne forårsaket tilsvarende alvorlige ulykker. Ni tilløpshendelser er kort beskrevet, de er gransket av Havindustritilsynet alle sammen. Havindustritilsynet er i ferd med oppdatere sine websider, slik at alle granskinger blir tilgjengelig. Vi har derfor lastet … Les mer »

News

Hva kan gjøres for å bedre situasjonen i petroleumsvirksomheten?

Vi har omtalt utfordringene innenfor HMS i petroleumsvirksomheten gjennom en serie av nyhets-meldinger med utgangspunkt i boka «HMS-utviklingen på norsk sokkel». Det er min overbevisning at risiko for en storulykke på norsk sokkel er økende, etter at det i nesten 40 år ikke har vært en storulykke på innretningene med omkomne etter den brennende utblåsningen … Les mer »

News

Statistikk – risikonivåer norsk sokkel og på verdensbasis – rev.3

Rapporten fra februar i år er oppdatert med resultater fra IOGP for 2023. Rapporten presenterer FAR-verdier, alvorlige personskader og gasslekkasjer for norsk sokkel og på verdensbasis, basert på tilgjengelige datakilder. Dessuten gis en oversikt over storulykker og tilløp til storulykker på verdensbasis. For norsk sokkel er også tilløp til storulykker og enkelte barriere-data inkludert. Rapporten … Les mer »

News

Har vi sterke nok tilsynsetater i Norge?

Vi har mange små tilsynsetater innenfor HMS-feltet i Norge, enkelte er større, slik som Arbeidstilsynet. Noen er veldig små, som Jernbanetilsynet, og mange har HMS som et lite felt i forhold til en vesentlig større totalitet. De kan holde et høyt faglig nivå (som uansett kan bli bedre), men det kan være begrenset gjennomslagskraft. Totalt … Les mer »

News

Hvorfor klarer ikke Havindustritilsynet å styre Equinor?

I mer enn 20 år har jeg hørt følgende påstand; «Havtil (Ptil) klarer ikke å styre Equinor», ikke offisielt, men i personlige samtaler med fagfolk i bransjen, også fra flere erfarne fagfolk internt i Ptil/Havtil. Rundt år 2000 var det mange fagfolk som sluttet i den gang OD – Oljedirektoratet (Ptil ble skilt ut fra … Les mer »

News

Ny podkast om Havindustritilsynets tilsynspraksis

I dag har vi publisert en ny podkast som setter søkelys på Havindustritilsynets tilsynspraksis. Havindustritilsynet fikk «pålegg» om endringer i HMS-meldingen fra Stortinget i 2018 og fra Riksrevisjonen i 2019. Har de fulgt opp dette? Er det behov for endring av regelverket? Hva sa Engen-1 utvalget i 2013? Disse og andre spørsmål gir podkasten svar … Les mer »

News

Har Havindustritilsynet blitt tydeligere i sin tilsynspraksis?

I 2018 la regjeringen fram en HMS-melding (Stortingsmelding 12; 2017–2018) om petroleumsvirksomheten. Det viktigste tiltaket i meldingen, som også Stortinget sluttet seg til, var at Havindustritilsynet (Havtil, den gang Ptil) skulle bli tydeligere i sin tilsynspraksis, eller «hardere i klypa», som det ble uttrykt av ministeren. Dette hadde også tilknytning til en studie gjennomført av … Les mer »

News

Hvorfor er petroleumsindustrien potensielt sin egen verste fiende?

Tenk på hva som skjedde med pelsdyrnæringen for bare få år siden. Som del av forhandlingene om en regjeringsplattform fikk Venstre aksept for at pelsdyroppdrett skulle forbys, og i løpet av ti år er hele næringen borte i Norge. Kan det samme skje med petroleumsnæringen? Flertallet i befolkningen og blant de politiske partier vil «Utvikle, … Les mer »

News

Viser RNNP for 2023 at alt er «såre vel» i norsk petroleumsvirksomhet?

Noen hevder at RNNP for 2023, presentert i slutten av mars 2024, viser at HMS-nivåene i norsk petroleumsvirksomhet er lave og at rapporten bekrefter at HMS-situasjonen er god i petroleumsvirksomheten. Det er en misvisende overforenkling av situasjonen. For det første viser RNNP-rapportene at antall hydrokarbonlekkasjer på landanleggene aldri har vært høyere, og at det er … Les mer »

News