Vi har mange små tilsynsetater innenfor HMS-feltet i Norge, enkelte er større, slik som Arbeidstilsynet. Noen er veldig små, som Jernbanetilsynet, og mange har HMS som et lite felt i forhold til en vesentlig større totalitet. De kan holde et høyt faglig nivå (som uansett kan bli bedre), men det kan være begrenset gjennomslagskraft. Totalt … Les mer »
Artikler
Hvorfor klarer ikke Havindustritilsynet å styre Equinor?
I mer enn 20 år har jeg hørt følgende påstand; «Havtil (Ptil) klarer ikke å styre Equinor», ikke offisielt, men i personlige samtaler med fagfolk i bransjen, også fra flere erfarne fagfolk internt i Ptil/Havtil. Rundt år 2000 var det mange fagfolk som sluttet i den gang OD – Oljedirektoratet (Ptil ble skilt ut fra … Les mer »
Ny podkast om Havindustritilsynets tilsynspraksis
I dag har vi publisert en ny podkast som setter søkelys på Havindustritilsynets tilsynspraksis. Havindustritilsynet fikk «pålegg» om endringer i HMS-meldingen fra Stortinget i 2018 og fra Riksrevisjonen i 2019. Har de fulgt opp dette? Er det behov for endring av regelverket? Hva sa Engen-1 utvalget i 2013? Disse og andre spørsmål gir podkasten svar … Les mer »
Har Havindustritilsynet blitt tydeligere i sin tilsynspraksis?
I 2018 la regjeringen fram en HMS-melding (Stortingsmelding 12; 2017–2018) om petroleumsvirksomheten. Det viktigste tiltaket i meldingen, som også Stortinget sluttet seg til, var at Havindustritilsynet (Havtil, den gang Ptil) skulle bli tydeligere i sin tilsynspraksis, eller «hardere i klypa», som det ble uttrykt av ministeren. Dette hadde også tilknytning til en studie gjennomført av … Les mer »
Hvorfor er petroleumsindustrien potensielt sin egen verste fiende?
Tenk på hva som skjedde med pelsdyrnæringen for bare få år siden. Som del av forhandlingene om en regjeringsplattform fikk Venstre aksept for at pelsdyroppdrett skulle forbys, og i løpet av ti år er hele næringen borte i Norge. Kan det samme skje med petroleumsnæringen? Flertallet i befolkningen og blant de politiske partier vil «Utvikle, … Les mer »
Viser RNNP for 2023 at alt er «såre vel» i norsk petroleumsvirksomhet?
Noen hevder at RNNP for 2023, presentert i slutten av mars 2024, viser at HMS-nivåene i norsk petroleumsvirksomhet er lave og at rapporten bekrefter at HMS-situasjonen er god i petroleumsvirksomheten. Det er en misvisende overforenkling av situasjonen. For det første viser RNNP-rapportene at antall hydrokarbonlekkasjer på landanleggene aldri har vært høyere, og at det er … Les mer »
Viser RNNP for 2023 en bedring av personskade-statistikk og HMS-klima?
Noen hevder at RNNP for 2023, som ble presentert i slutten av mars 2024, viser bedring av personskadestatistikk og HMS-klima på sokkelen. Dette er misvisende. Hvis vi ser på skadefrekvens på norsk sokkel for alvorlige personskader, var den laveste verdien i 2013, og det har vært høyere verdi enn i 2013 i alle år etterpå, … Les mer »
Er klimatilpasning en trussel mot HMS?
Både regjeringen og petroleumsindustrien har «utvikle, ikke avvikle» som sitt motto. Men alle innser nok at petroleumsaktiviteten vil bli betydelig redusert over tid pga. klimautfordringene, selv om mange ikke vil innrømme det. Uenigheten handler nok primært om hvor stor reduksjon det blir, og hvor fort. En erkjennelse av at virksomheten på sikt er på vei … Les mer »
Equinors irrelevante respons på utfordringene med storulykkesrisiko
Når Equinor med bakgrunn i Safetec studie fra 2023 blir beskylt for å øke storulykkesrisiko i petroleumsvirksomheten, henviser de i sine svar i media til at de har gode HMS-resultater. Det er en sannhet med visse forbehold, årsrapporten for 2023 viste at gasslekkasjer i Equinor økte fra foregående år. Den alvorligste bristen i argumentasjonen er … Les mer »
Hva er Equinors utfordringer med storulykkesrisiko?
I januar 2017 kom en sjelden innrømmelse; Equinors ledelse (Margareth Øvrum og Geir Tungesvik) innrømte i et intervju i Stavanger Aftenblad at de ikke forsto storulykkesrisiko. Øvrum er nå pensjonert, mens Tungesvik er fortsatt i konsernledelsen. Siden den gang har vi fått flere eksempler på den manglende forståelsen. Jeg tror ikke Equinor forstår storulykkesrisiko noe … Les mer »