I dag har vi publisert en ny podkast som går inn på svake signaler i norsk petroleumsvirksomhet, som tyder på at storulykkes-risiko på norsk sokkel er økende. Vi forklarer også hva svake signaler er, og hvorfor de er så viktige.
Artikler
En avviklingsplan for norsk sokkel ville også tjene arbeidsmiljø og sikkerhet!
Kronikk av Jan Erik Vinnem, Professor emeritus, NTNU/Preventor Energiministeren framstår som «livredd» for en avviklingsplan for norsk sokkel. Hvorfor det? Regjeringens plan for petroleumsvirksomheten er «Utvikle, ikke avvikle», samme tilnærming har Offshore Norge. Derfor er kanskje ordet «Avviklingsplan» ansett som veldig truende og altfor negativt ladet for myndigheter og næringen. Petroleumsnæringen og miljøbevegelsen framstår slik … Les mer »
Statens anke om mangelfulle klima-utredninger for nye utbygginger
Tirsdag 4. september startet ankeforhandlingene i Borgarting lagmannsrett etter at Staten i januar tapte søksmålet som miljøorganisasjonene hadde reist for oljefeltene Yggdrasil, Tyrving og Breidablikk. Søksmålet dreide seg om at de tre feltenes globale klimavirkninger ikke var utredet tilfredsstillende før feltene ble godkjent av myndighetene. Midlertidig forføyning Tingretten idømte også midlertidig forføyning i hht. miljøorganisasjonenes … Les mer »
Ny podkast om ny HMS-melding for norsk petroleumsvirksomhet
I dag har vi publisert en ny podkast som etterlyser en ny HMS-melding for norsk sokkel. Siste HMS-melding kom i 2018, og det var planlagt en slik melding i 2023. Men så ble Havindustritilsynet flyttet til Energidepartementet, og nå ser det ut som er meldingen er utsatt på ubestemt tid. Hvorfor er det viktig å … Les mer »
Equinors doble standarder
En nyhetsartikkel presentert av NRK i forbindelse med ONS 2024 viser til at Equinor er involvert i brenning av svært store mengder gass ved fakling fra petroleumsvirksomhet utenfor norsk sokkel. Fakling innebærer at overskuddsgass brennes av fra en flammebom eller ventilasjonsrør høyt over plattformdekk. Dette har et sikkerhetsaspekt ved at en sikrer seg at gassen … Les mer »
Ny podkast om Piper Alpha på norsk sokkel
I dag er det publisert en ny podkast om Piper Alpha og de mest alvorlige tilløpshendelsene på norsk sokkel som kunne forårsaket tilsvarende alvorlige ulykker. Ni tilløpshendelser er kort beskrevet, de er gransket av Havindustritilsynet alle sammen. Havindustritilsynet er i ferd med oppdatere sine websider, slik at alle granskinger blir tilgjengelig. Vi har derfor lastet … Les mer »
Hva kan gjøres for å bedre situasjonen i petroleumsvirksomheten?
Vi har omtalt utfordringene innenfor HMS i petroleumsvirksomheten gjennom en serie av nyhets-meldinger med utgangspunkt i boka «HMS-utviklingen på norsk sokkel». Det er min overbevisning at risiko for en storulykke på norsk sokkel er økende, etter at det i nesten 40 år ikke har vært en storulykke på innretningene med omkomne etter den brennende utblåsningen … Les mer »
Statistikk – risikonivåer norsk sokkel og på verdensbasis – rev.3
Rapporten fra februar i år er oppdatert med resultater fra IOGP for 2023. Rapporten presenterer FAR-verdier, alvorlige personskader og gasslekkasjer for norsk sokkel og på verdensbasis, basert på tilgjengelige datakilder. Dessuten gis en oversikt over storulykker og tilløp til storulykker på verdensbasis. For norsk sokkel er også tilløp til storulykker og enkelte barriere-data inkludert. Rapporten … Les mer »
Har vi sterke nok tilsynsetater i Norge?
Vi har mange små tilsynsetater innenfor HMS-feltet i Norge, enkelte er større, slik som Arbeidstilsynet. Noen er veldig små, som Jernbanetilsynet, og mange har HMS som et lite felt i forhold til en vesentlig større totalitet. De kan holde et høyt faglig nivå (som uansett kan bli bedre), men det kan være begrenset gjennomslagskraft. Totalt … Les mer »
Hvorfor klarer ikke Havindustritilsynet å styre Equinor?
I mer enn 20 år har jeg hørt følgende påstand; «Havtil (Ptil) klarer ikke å styre Equinor», ikke offisielt, men i personlige samtaler med fagfolk i bransjen, også fra flere erfarne fagfolk internt i Ptil/Havtil. Rundt år 2000 var det mange fagfolk som sluttet i den gang OD – Oljedirektoratet (Ptil ble skilt ut fra … Les mer »