Noen hevder at RNNP for 2023, som ble presentert i slutten av mars 2024, viser bedring av personskadestatistikk og HMS-klima på sokkelen. Dette er misvisende.
Hvis vi ser på skadefrekvens på norsk sokkel for alvorlige personskader, var den laveste verdien i 2013, og det har vært høyere verdi enn i 2013 i alle år etterpå, inklusiv 2023, med unntak av 2016, da det var så å si like lavt. 2023 var også en liten oppgang fra 2022. For landanleggene er også personskadefrekvensen i 2013 den høyeste etter 2012.
Når det gjelder HMS-klima, viser RNNP-resultatene for 2023 en mindre bedring fra forrige undersøkelse i 2021. Men hvis vi ser dette i et tiårs-perspektiv, er så å si alle forhold betydelig mer negative enn for ti år siden. For noen av parameterne var 2013 året med de beste resultatene, for andre var det 2015.
Det er derfor misvisende at RNNP viser bedring av personskade-statistikk og HMS-klima på sokkelen. Slike resultater må ses i lengre tidsperspektiv, og da er bildet ensidig negativt.
I min bok «HMS-utviklingen på norsk sokkel» er dette diskutert i kapittel 6 i boka.