Noen hevder at RNNP for 2023, presentert i slutten av mars 2024, viser at HMS-nivåene i norsk petroleumsvirksomhet er lave og at rapporten bekrefter at HMS-situasjonen er god i petroleumsvirksomheten.
Det er en misvisende overforenkling av situasjonen.
For det første viser RNNP-rapportene at antall hydrokarbonlekkasjer på landanleggene aldri har vært høyere, og at det er en statistisk signifikant økning fra gjennomsnittet for de siste 15 år. Det samme gjelder alvorlige personskader på landanleggene, som er høyere enn alle år siden 2013 (se også her).
På sokkelen var det en bedring i 2023 når det gjelder antall hendelser som kan gi opphav til storulykker, antallet slike hendelser var det laveste siden registreringen startet i 2000. Men antallet hendelser har vært på et stabilt nivå i en tiårsperiode fra 2013 til 2022, så det gjenstår å se om reduksjonen av antall hendelser i 2023 representerer en varig reduksjon eller kun er en tilfeldig variasjon.
Vi har allerede påvist at når det gjelder alvorlige personskader er frekvensen i 2023 høyere enn alle ti foregående år (se også her). Det samme gjelder vurdering av HMS-klima på sokkelen. Det er riktig at RNNP-resultatene for 2023 viser en mindre bedring fra forrige undersøkelse i 2021. Men hvis vi ser dette i et tiårs-perspektiv, er så å si alle forhold knyttet til HMS-klima betydelig mer negative enn for ti år siden.
Heller ikke barrieredata viser vesentlige forbedringer de siste 10 år.
RNNP for 2023 viser noen positive tegn, men hovedinntrykket er som i de siste årene, nivåene har vært konstante eller svakt økende de siste 10 år, som står i kontrast til regelverkets krav om kontinuerlig forbedring. I 2023 påtalte Havtils direktør at denne situasjonen var langt fra tilfredsstillende.
I min bok «HMS-utviklingen på norsk sokkel» er dette diskutert i kapittel 7 (primært på side 213 og 214) i boka.