I romjula stod det en interessant artikkel i Bergens Tidende (betalingsmur) om helikopterulykken i slutten av februar 2024, der den Equinor ansatte-sykepleieren Reidun Hestetun dessverre omkom. Ulykken skjedde utenfor Sotra om kvelden, etter mørkets frambrudd.
Bakteppet er at Bristow tok over driften av tre SAR-helikoptre på norsk sokkel fra CHC, etter at selskapet vant anbudskonkurransen høsten 2022. Equinor ga Bristow kun 12 måneder på å forberede seg til å ta over driften, inklusiv sertifisering av alt nødvendig personell. I enkelte tilfeller tar sertifiseringen nesten et helt år, så 12 måneder framstår i dette tilfellet som svært knapp tid.
Et av de interessante aspektene som artikkelen påviser er at SAR-pilotene i Bristow har i sin opplæring fått visse deler av treningen i helikopter erstattet med trening i simulator, dette omfatter bla nattflyging. Helt greit i følge Bristow, Equinor og Luftfartstilsynet. To fagforeningsrepresentanter, som er piloter, har uttalt seg negativt om dette. Nattflyging er noe av det mest krevende for SAR-tjenesten, og det anses at trening i simulator ikke gir det samme som trening i helikopter.
Et annet aspekt er såkalt bassengtrening, der mannskapene trener på å evakuere fra et helikopter under vann. Ansatte i 330-skvadronen får bassengtrening hvert år, de SAR-ansatte på sokkelen hvert tredje år. Equinor har publisert sin egen granskingsrapport, der opplyses at Bristow har endret til årlig bassengtrening, og det anbefales at Equinor gjør det samme.
Havarikommisjonens endelige rapport er ikke framlagt, så årsaker er ikke kjent, ut over det den foreløpige rapporten beskrev. Men det er innlysende at både nattflyging og evakuering fra helikopter under vann er sentrale elementer i denne tragiske ulykken.