Hva er Equinors utfordringer med storulykkesrisiko?

I januar 2017 kom en sjelden innrømmelse; Equinors ledelse (Margareth Øvrum og Geir Tungesvik) innrømte i et intervju i Stavanger Aftenblad at de ikke forsto storulykkesrisiko. Øvrum er nå pensjonert, mens Tungesvik er fortsatt i konsernledelsen. Siden den gang har vi fått flere eksempler på den manglende forståelsen. Jeg tror ikke Equinor forstår storulykkesrisiko noe bedre nå enn i 2017!

De vil ikke akseptere at kontraktsbetingelsene som de gir sine underleverandører innen boring, drift og vedlikehold samt isolering og overflatebehandling har negative effekter for arbeidsmiljøet på en slik måte at også storulykkesrisiko øker samtidig. Spesielt alvorlig blir dette når det kombineres med integrerte operasjoner innen boring.

Når Equinor skal argumentere mot påstandene i media, brukes argumenter som viser tydelig at forståelsen er svært mangelfull. Fra et forsknings-synspunkt er Equinors argumenter irrelevante (se egen post), og kun egnet til å tildekke utfordringene.

Flere har argumentert mot Equinors synspunkter til støtte for Safetecs rapport fra 2023, både forskere og fagforeningsrepresentanter, men ikke minst, også sjefen for IKM, Ståle Kyllingstad. Som Safetec-rapporten trekker han fram AkerBP som et godt selskap å jobbe for.

I min bok «HMS-utviklingen på norsk sokkel» er dette påvist, først og fremst i kapittel 6 i boka.

News