Når Equinor med bakgrunn i Safetec studie fra 2023 blir beskylt for å øke storulykkesrisiko i petroleumsvirksomheten, henviser de i sine svar i media til at de har gode HMS-resultater.
Det er en sannhet med visse forbehold, årsrapporten for 2023 viste at gasslekkasjer i Equinor økte fra foregående år.
Den alvorligste bristen i argumentasjonen er likevel at de velger å overse alle «svake signaler» som kan tolkes til at det går i negativ retning! Men i andre sammenhenger henviser petroleumsbransjen til at «svake signaler» er viktig for å forstå risiko for storulykker.
Rammebetingelsene for de borerelaterte kontraktene innebærer økt risiko for utblåsning på norsk sokkel. Safetec-rapporten fra 2023 påviste dette fra de innskjerpede økonomiske rammebetingelsene, flere kostnader som blir veltet over på leverandørene uten kompensasjon, økt tidspress, samt insitamenter til å ikke utføre vedlikehold (se også egen post om dette).
Sammen med dårligere rammebetingelser satser Equinor på såkalte integrerte operasjoner (IO), som blant annet innebærer at det er færre stillinger i boremannskap på innretningene. Stillinger flyttes til et operasjonssenter på land og kompenseres med krysstrening. Det innebærer at noen ansatte skal fylle flere fagoppgaver samtidig på innretningene. Det synes som dette lar seg gjennomføre i normal drift, men det framstår som at IO er en lite robust situasjon dersom krisesituasjoner oppstår, slik at kapasitet og kompetanse blir avgjørende for å løsen krisen som er oppstått.
I min bok «HMS-utviklingen på norsk sokkel» er dette påvist, først og fremst i kapitlene 5 og 6 i boka.